اینجا ...

مهارت خانه طلاب

توانمند سازی طلاب و روحانیون جهت خدمت رسانی به جامعه، نظام و حوزه
516 دوره آموزشی
107586 کاربر
4502 محتوای آموزشی



دوره های

عرصه آموزش

دوره های

عرصه پژوهش

دوره های

عرصه های تهذیب

دوره های

عرصه تبلیغ




دوره های

عرصه هنر ، رسانه و فضای مجازی

دوره های

عرصه اجرا و مدیریت

دوره های

عرصه اجتماعی سیاسی

دوره های

عرصه بین الملل

دوره های

مهارت های عمومی حین تحصیل طلاب

کتابخانه مهارتی

کتابخانه مهارتی




keyboard_arrow_up

درس‌های موجود

سیدزاده : یکشنبه 4 خرداد 1404 دوره از حالت نمایش خارج شد . به دلیل تکراری بودن فیلم جلسه دوم و چهارم با توجه به قدیمی بودن دوره باید فیلم در اختیار گیرد

در تاریخ 5 خرداد دوره اصلاح شد و به حالت نمایش در آمد

در تاریخ 30 تیر 1404 با پیگیری آقای لورکی و بنا به فرمایش آقای رضایی دوره حالت نمایش شد

انسان از همان روزهای آغازينِ پیدایش عالم، در صدد کشف مجهولات و به دنبال راهی بود تا بر دانسته‌هاي خود بيفزايد. به همين جهت او همیشه در خصوص برخي دگرگونی‌ها و تحولات مربوط به خود و يا طبیعت پيرامونش سؤال می‌کرد. آرام‌آرام، در گذر زمان پرسش‌ها بیشتر شد و اين مخلوقِ صاحب فهم و شعور با توجه به درکی که خداي متعال به او داده بود، همچنان جوابی برای نادانسته‌هاي خود می‌جست؛ از اين‌رو گاهي به افسانه و توهم پناه می‌برد و گاهي از راه تجربه، آزمون و خطا راه حلی برای آن می‌یافت. اما در بلندمدت به اين نكته‌ي مهم پي برد که برای یافتن راه حل باید مسیر خاصي را در پیش گیرد تا بهتر بتواند به سرانجامِ مقصودش برسد. پس «روش تحقیقِ علمی» را در پیش گرفت.

از اين‌رو؛ با توجه به آنچه در اين درس و درس‌هاي آينده مي‌آيد، بر آن هستيم تا با کلامی ساده، روش تحقیق و پژوهش را برای شما گرامیان بازگو كرده، اين مقوله را بازشناسیم و قدم به قدم روش تحقیق صحيحِ علمی را با هم مرور نمائيم، تا افرادي که دستی بر قلم دارند و مشتاق فرآيندِ پژوهشی هستند، بهتر بتوانند به اهداف علمی خویش نائل آيند.


روش تحقیق از جمله دانش های مهارتی - کارگاهی است که جهت  دست یابی به  تسلط کافی در آن نیاز به تمرین و ممارست فراوان است. در این درس مباحثی پیرامون کلیات روش تحقیق خدمت دانش پژوهان ارائه خواهد شد.


باید توجه داشت که عنوان گزارش نویسی بصورت مهارتی و عملیاتی مباحث ناظر  به تدوین در مرحل نهایی تحقیق میباشد. مباحثی همچون جایگاه گزارش نویسی ،لوازم و مقدمات گزارش نویسی ، فرایند و مراحل گزارش نویسی، آسیب های ناظر به گزارش نویسی از سرفصل های مهم در این دوره میباشد.


این دوره شامل چهار کارگاه : زرتشت  - مسیحیت - بهائیت - عرفانهای کاذب 

مجموعا 212 عدد فیلم

تعداد آزمون ها :  زرتشت 23 - بهائیت 60 - مسیحیت 26  - عرفان  24   

مجموعا 133 آزمون

در تاریخ 27/01/1404 به دستور آقای رجبی مسئول محترم آموزش مجازی باز شد

در تاریخ 30 فروردین 1404 به جهت تکمیل دوره پنهان شد تا فیلم 15 تا 26 و آزمون آن اضافه شود

9 اردیبهشت 1404 سیدزاده  :  به دلیل اینکه دوره قبلا ناقص بارگزاری شده و تا زمانی که در دوره شرکت کننده وجود داشته باشد اجازه بارگزاری سوال جدید در آزمون پایانی داده نمی شود افراد دوره لغو شدند تا مجدد سوال بارگزاری شود و افراد  در دوره کامل که 26 جلسه است شرکت نمایند

در تاریخ 31 فروردین 1404 پس از قرار دادن پوستر و اسلایدر طبق فرمایش آقای رجبی دوره به حالت نمایش در آمد

<p class="text-danger h1 text-center"><i class="fa fa-warning"></i> در حال حاضر امکان شرکت در دوره وجود ندارد

    <i class="fa fa-warning"></i></p>

یکی از مباحثی که باید در ابتدای کار به آن توجه نمود، ارائه‌ي يك نقشه‌ي کلی از مباحثی است که ما در جلسات بعد پیرامون آن سخن به ميان خواهيم آورد. در فقه کاربردی یا «روش بیان احکام» یک سرفصل شش‌تایی وجود دارد که در آن يكسري موضوعات کلی مورد بحث و بررسي قرار می‌گیرد. در اين درس به بيان برخي از موضوعات كليِ اين بحث پرداخته، مطالب و زيرمجموعه‌هاي آن را بيان خواهيم نمود.

گرفتاری ها، و موقعیت های مرزی که معمولا در زندگی انسان ها رخ می دهد حتی منکران را متوجه عالم غیب می کند.

دنیای فیزیکی ما محدود است، مثل یک لیوان یا پارچ می ماند، جهان متافیزیک نامحدود است مثل یک اقیانوس می ماند و به طور عادی امکان ارتباط این دو وجود ندارد.

قصه یکی از حلقه های واسط بین این دو جهان ناهمگون است.

قصه از درون نفوذ می کند و حقایق را منتقل می کند.

قصه های قرآن بر سه قسم هستند: برخی به صورت کامل و یک جا بیان شده اند، برخی به صورت پراکنده و در سوره های مختلف، و به برخی قصه ها تنها اشاره شده است.


یکی از موضوعات بسیار مهمی که قرآن مجید در آیات متعدد و با شکل های متعدد با آن پرداخته است مسئله نماز است؛ حدود بیش از نود آیه قرآن مستقیماً کلمه صلاۀ یا صلوات و مشتقات آن مورد استفاده قرار گرفته که این خود آمار بسیار شگفت انگیزی است که جایگاه نماز و اهمیت آن را در قرآن نشان می دهد؛ البته آیات نماز منحصر در این آیات نیست بلکه صدها آیه قرآن مرتبط با موضوع نماز است، آیاتی که در آن از رکوع، از سجده، از سایر مواردی که در نماز وجود دارد صحبت می شود و هم چنین آیاتی که به صورت کلی مربوط به عبادات و مربوط به تربیت دینی و اخلاقی است که در همه آن ها اشاراتی به صورت کلی به موضوع عبادت، عبودیت و مظهر آن که نماز است دارد و از نکات مهم دیگر در این مقوله این که از نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم نازل شده است موضوع نماز مطرح است تا آخرین سوره هایی که بر حضرت نازل شده است، یعنی موضوعی است که به صورت پیوسته و مداوم در آیات قرآن به آن پرداخته شده است متناسب با اقتضائات و شرائطی که در هر موقعیتی وجود داشته است

دانش آموختگان علوم دينى پس از چند سال تحصيل در حوزه و يك دوره آشنايى با فقه اسلامى، غالباً در پوششى ويژه و متفاوت از ساير مردم به لباس روحانيت در مى‏آيند. اين لباس به رغم پيشينة طولانى، هنوز در معرض پرسش‏هاى فراوانى قرار دارد.

كاوش براى يافتن پاسخ اين نگرانى‏ها، براى طلاب نوعى تأمل در سبك و سيرة زندگى است و قطعاً از تلاش براى رازگشايى از عبارات دشوار برخى از متون كم بهاتر نيست. به علاوه، تراكم اين نگرانى‏ها در جان انسان، به مرور ايمان و اعتقاد قلبى او را به راهى كه مى‏رود و كارى كه مى‏كند مى‏فرسايد و ارمغانى جز تزلزل شخصيت و آشفتگى خاطر ندارد. اين بررسى‏ها براى فرد فرد طلاب ضرورت شخصى و براى جامعة اسلامى در شرايط امروز ضرورت اجتماعى دارد. روحانيت شيعه كه امروز از داخل و خارج در معرض هجوم انواع شبهات و انتقادات قرار گرفته‏است بايد در فاصلة زمانى كوتاهى فلسفة پيدايش، سرّ حضور، رسالت نهايى، كيفيت عمل و منطق خود را براى عموم تبيين كند و تودة انبوه نگرانى‏ها را با بحث نظرى يا اقدام عملى حل و رفع نمايد.

اين سلسله دروس بدون آنكه ادعاى پاسخ به همة سئوالات مربوط به لباس روحانيت را داشته باشد باب گفت‏وگو در اين موضوع را در قدم نخست گشوده‏است


عنوان این درس تقویت اراده است و در جلسات پیش رو به راهکارهای تقویت اراده و سوالات و شبهات پیرامون آن خواهیم پرداخت.

در جلسات اول مباحث مقدماتی طرح خواهد شد. در این جلسه معنای اراده، تفاوت اراده در انسان و حیوان و رابطه مستقیم اراده و انسانیت، بررسی خواهد شد.


یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان، از دیگر موجودات قدرت تفکر و خلاقیت اوست. قدرت دستکاری در ذهن و پدیده هاست. قدرت کشف و تولید ابزار و اندیشه های جدید است. همه انسانها کم و بیش خلاق اند و این توانایی به درجات متفاوت درهمه جا وجود دارد، مهم آن است که بتوانیم آن را بشناسیم و شکوفا کنیم.

در این درس با تفکر سالم و عناصر تشکیل دهنده آن و درجات متفاوت این تفکر آشنا میشویم. 


کسانی هستند که توانایی خواندن دارند، ولی به مطالعه کردن عادت ندارند؛ در واقع این افراد استعداد خود را هدر میدهند و از آنجا که مطالعه باعث شکوفایی سایر استعدادها نیز میشود میتوان گفت که این افراد بسیاری از استعدادهای خود را تلف نموده و راه رشد آنها را سد میکنند. مهارت داشتن در انجام کاری باعث احساس رضایت شده و این احساس موجب تداوم آن فعالیت میشود.شاید کسانی که عادت به مطالعه ندارند، تا کنون از مطالعه لذت نبرده و حتی آن را به صورت صحیح نیاموختهاند. مانند هر فن دیگر، برای استفاده مفید از مطالعه، باید روشهای صحیح مطالعه را آموخت تا بتوان از آن بهره کافی برد .در این صورت است که از مطالعه لذت میبرید و دیگران را نیز روی آوردن به آن تشویق خواهید کرد .عادت به مطالعه را باید از کودکی آموخت. مطالعه مؤثر و صحیح، صرفاً خواندن، خط کشی زیر خطوط و دوباره خوانی نیست. مطالعه مفید چیست؟ پیش از مطالعه مفید چه اقداماتی باید انجام دهیم؟