دانش آموخته حوزوی که مهارت و توان مشاوره تربیتی مختلف به طلاب از قبیل؛ شناخت اصول و قواعد علم روانشناسی و به کار بستن آن روش ها و آشنایی با راههای برطرف نمودن نیازهای جسمی و روانی طلاب  را در جهت ارتباط و تعامل اجتماعی را دارد.


دانش آموختگان علوم دينى پس از چند سال تحصيل در حوزه و يك دوره آشنايى با فقه اسلامى، غالباً در پوششى ويژه و متفاوت از ساير مردم به لباس روحانيت در مى‏آيند. اين لباس به رغم پيشينة طولانى، هنوز در معرض پرسش‏هاى فراوانى قرار دارد.

كاوش براى يافتن پاسخ اين نگرانى‏ها، براى طلاب نوعى تأمل در سبك و سيرة زندگى است و قطعاً از تلاش براى رازگشايى از عبارات دشوار برخى از متون كم بهاتر نيست. به علاوه، تراكم اين نگرانى‏ها در جان انسان، به مرور ايمان و اعتقاد قلبى او را به راهى كه مى‏رود و كارى كه مى‏كند مى‏فرسايد و ارمغانى جز تزلزل شخصيت و آشفتگى خاطر ندارد. اين بررسى‏ها براى فرد فرد طلاب ضرورت شخصى و براى جامعة اسلامى در شرايط امروز ضرورت اجتماعى دارد. روحانيت شيعه كه امروز از داخل و خارج در معرض هجوم انواع شبهات و انتقادات قرار گرفته‏است بايد در فاصلة زمانى كوتاهى فلسفة پيدايش، سرّ حضور، رسالت نهايى، كيفيت عمل و منطق خود را براى عموم تبيين كند و تودة انبوه نگرانى‏ها را با بحث نظرى يا اقدام عملى حل و رفع نمايد.

اين سلسله دروس بدون آنكه ادعاى پاسخ به همة سئوالات مربوط به لباس روحانيت را داشته باشد باب گفت‏وگو در اين موضوع را در قدم نخست گشوده‏است


عنوان این درس تقویت اراده است و در جلسات پیش رو به راهکارهای تقویت اراده و سوالات و شبهات پیرامون آن خواهیم پرداخت.

در جلسات اول مباحث مقدماتی طرح خواهد شد. در این جلسه معنای اراده، تفاوت اراده در انسان و حیوان و رابطه مستقیم اراده و انسانیت، بررسی خواهد شد.


یکی از مهمترین وجوه تمایز انسان، از دیگر موجودات قدرت تفکر و خلاقیت اوست. قدرت دستکاری در ذهن و پدیده هاست. قدرت کشف و تولید ابزار و اندیشه های جدید است. همه انسانها کم و بیش خلاق اند و این توانایی به درجات متفاوت درهمه جا وجود دارد، مهم آن است که بتوانیم آن را بشناسیم و شکوفا کنیم.

در این درس با تفکر سالم و عناصر تشکیل دهنده آن و درجات متفاوت این تفکر آشنا میشویم.