دانش آموخته حوزوی که مهارت و توان انجام کارهای تحقیقاتی ، مطالعات وسیع و شرکت فعالانه در محیط های کتابخانه ای را دارد. فردی که چنین فعالیت هایی را انجام می دهد، شیوه کار پژوهشگر به صورت گروهی یا فردی بوده و زمان انجام نیز میتواند تمام وقت یا پاره وقت باشد.


انسان از همان روزهای آغازينِ پیدایش عالم، در صدد کشف مجهولات و به دنبال راهی بود تا بر دانسته‌هاي خود بيفزايد. به همين جهت او همیشه در خصوص برخي دگرگونی‌ها و تحولات مربوط به خود و يا طبیعت پيرامونش سؤال می‌کرد. آرام‌آرام، در گذر زمان پرسش‌ها بیشتر شد و اين مخلوقِ صاحب فهم و شعور با توجه به درکی که خداي متعال به او داده بود، همچنان جوابی برای نادانسته‌هاي خود می‌جست؛ از اين‌رو گاهي به افسانه و توهم پناه می‌برد و گاهي از راه تجربه، آزمون و خطا راه حلی برای آن می‌یافت. اما در بلندمدت به اين نكته‌ي مهم پي برد که برای یافتن راه حل باید مسیر خاصي را در پیش گیرد تا بهتر بتواند به سرانجامِ مقصودش برسد. پس «روش تحقیقِ علمی» را در پیش گرفت.

از اين‌رو؛ با توجه به آنچه در اين درس و درس‌هاي آينده مي‌آيد، بر آن هستيم تا با کلامی ساده، روش تحقیق و پژوهش را برای شما گرامیان بازگو كرده، اين مقوله را بازشناسیم و قدم به قدم روش تحقیق صحيحِ علمی را با هم مرور نمائيم، تا افرادي که دستی بر قلم دارند و مشتاق فرآيندِ پژوهشی هستند، بهتر بتوانند به اهداف علمی خویش نائل آيند.


روش تحقیق از جمله دانش های مهارتی - کارگاهی است که جهت  دست یابی به  تسلط کافی در آن نیاز به تمرین و ممارست فراوان است. در این درس مباحثی پیرامون کلیات روش تحقیق خدمت دانش پژوهان ارائه خواهد شد.